Jdi na obsah Jdi na menu

Recenze: Orlík - Oi! (1990)

16. 1. 2008

Obrazek

Je zde vůbec první recenze, ve které rozebereme první album kapely Orlík. Tato deska se jmenuje Miloš Frýba For President (Oi!), pojďme se jí podívat na zoubek.

Nebudu zde popisovat vznik a složení kapely, protože je to velmi známé a navíc se to můžete dočíst i na těchto stránkách. Budu se zde zabývat první deskou, která vyšla v roce 1990, což je už dost dlouhá doba. Tato deska měla obrovský úspěch, nejen u skinheadů, ale i obyčejných lidí, protože je velice povedená, jak textově, tak i hudebně. Deska obsahuje 19 skladeb, což se může zdát celkem dost, ale písně jsou většinou hodně krátké, takže poslech moc času nezabere. Ačkoli se tak může zdát, tak tato deska neobsahuje příliš náznaků rasismu, jak tvrdí zlí jazykové, co si myslí, že ví vše a přitom ví kulový a melou hovadiny. Mírné náznaky mají jen písně Álíb agil a Bílej jezdec. Komu to vadí, ať si to neposlouchá a třeba ať si trhne hlavou ve dveřích, protože například Bílej jezdec je skvělá a kultovní píseň. Většinou se ale na této desce řeší alkohol a vlastenectví. Druhá deska je o dost drsnější, ale podle mého názoru lepší. O ní až příště. Frýba byl natáčen ve stejný čas, jako první deska Tří sester Na Kovárně, to je nářez (aspoň si to myslím). Stejně, jako Sestry Kovárnu, i Orlík nahrál Frýbu za jediný týden, což se možná podepsalo na zvukové stránce, která je sice čistá, ale má takový "ozvěnový" zvuk. Ale rozhodně to nějak zvlášť nevadí a myslím si, že to k té době patří.

Teď se budu věnovat jednotlivým písním. Desku otevírá píseň Álíb agil, což je pozpátku Bílá liga. Obsahuje refrén pozdější písně Bílá liga, která otevírá druhou desku. Slova jsou zatím pozpátku. Je to taková "schovávačka", jak řekl Lou Fanánek Hagen. Druhá píseň se jmenuje Noční kluby a zpívá se tam o představě nočního klubu, převážně pro skinheady, kde by bylo otevřeno nonstop a byla by tam fůra koncertů. Třetí skladba se jmenuje Skinhead a vypráví, jak lidé odsuzují a zavrhují holé hlavy, ačkoli jsou také normální, akorát nosí jiné oblečení (pozn. v té době!). Následuje Zahrádka, která je o tom, jak ji (nás) málem bolševik zničil. Zde vyniká hlavně akustická kytara. Deska pokračuje písní Oi! Oi! Oi!, která oslavuje národní nápoj - pivo. Je velice povedená, ale ve vyjmenovaných pivech, co tam zazní, chybí budějovický Budvar (pozn. autor je z Českých Budějovic). Následující písnička Perník je proti narkomanům a proti drogám, protože drogy jsou fakt hnus. Písnička Orlík, kterou složil bývalý bubeník skupiny Áda Vitáček je o stejnojmenné vinárně, podle které se skupina pojmenovala. "Fašos, fašos, fašos tu nechceme!" To je refrén písně Fashos, která jasně naznačuje, že Orlík je proti fašismu, ale když si novináři něco umanou, tak od toho nepustí. Tento refrén použila také skupina Tři sestry na konci své písničky Don’t Drink and Drive. Skinheadskej stát je píseň o tom, že by se založil stát skinheadů, kde by nikdo neotravoval a neměl blbý kecy. Mimochodem by tam bylo pivo zadarmo, což by se mi také líbilo. A jsme u legendární písně Bílej jezdec. Je o rytíři, který chrání svou zemi před nepřítelem. Je jeden z posledních a je velmi vyčerpán. Píseň upozorňuje na upadání vlastenectví. Následuje píseň Pivečko. Je, jak už název napovídá, o pivě. Pivo bylo, je a bude. Co víc k tomu dodat? Euroskin je o srazu skinheadů, na kterém se vychlastalo miliardy piv. Zřejmě dobrá párty. Sedí vám holka jako voják? Ne? Tak o tom je další písnička Zelený krávy. Prostě ty holky, který chtějí být v armádě, jsou zřejmě padlý na hlavu. Nehodí se tam. A máme tu další vlasteneckou. My proti nám se odehrává v době husitství, kdy Křižáci nemohli porazit Čechy. Ovšem roku 1434 šli Češi proti sobě a přišla porážka. Další vlastenecká se jmenuje Čech. Jde o to, že máme být hrdí, že jsme Češi, ale zatím se v ulicích jen krade, závidí a vraždí. Následuje opět vlastenecká Vozová hradba, ve které zazní úvod z husitské písně Kdož jsú boží bojovníci. Opět je z dob Husitů, o úspěchu Žižkovy vozové hradby. Díky tomu si na nás nikdo nedovolil. Viktorka Žižkov je o fotbalovém klubu a o tom, že začali prohrávat, tak se strhla bitka. Poslední plnohodnotná písnička se jmenuje Karel G. mit uns, ve které se opakuje toto sousloví a pak přijde na řadu Miloš Frýba taky mit uns. Pánové je čtyř sekundové zakončení celé desky.

Celkově je Miloš Frýba For President velice povedená debutující deska již legendárního Orlíku.

Hodnocení: 87%

Autor: Matěj Duchek